Back to the future!

DN provkör elbil och skriver om det i lördagens (6 april 2019) tidning. Wow! Framtiden har slagit DN men inte dess skribent Lasse Swärd. Som en nyuppväckt dinosarie från en annan tid skriver han om sin upplevelse.

Rubriken säger allt: Så mycket dyrare blir det att köra elbil. Det är ingången och verkar vara synsättet till elbilar. De är dyrare. Rubriken ändrades dock på nätversionen av samma artikel, märkligt. Dränktes DN i epost av mer upplysta läsare?

Hyundai Kona

Lasse Swärd börjar helt lysande med att jämföra Hyundai Kona med 64 kWh batteri med Hyundai Kona med bensindrift. Just det, han jämför äpplen med päron. Det är som att jämföra en klassisk kamera med filmrulle med en digitalkamera. Japp, helt rätt digitalkameran var ju dyrare till en början. Är det någon som använder sin gamla filmrulle kamera längre (mer än ett gäng Hasselblad-entusiaster?).

Från vilken planet kommer DN’s skribent Lasse Swärd? Han skriver som om han vore helt omedveten om att vi står inför en gigantisk, utmanade och spännande energiomställning. Att ny teknik kostar i början är ingen historisk nyhet. Vad kostade en färg-TV i början av 70-talet? En mindre förmögenhet. Det var stor högtid, släkten var inbjuden, när vår första färg-TV slogs på. Vi såg Söderkåkar där människor såg ut som morötter i ansiktet för ingen visste inte hur vi reglade färgstyrkan. Men vad vi njöt. Framtiden var här.

Hyundai Kona i batteriversion har spännande egenskaper. Hyundai har lyckats både med sin Ioniq och Kona göra bilar med extremt bra energiförbrukning, slår många av sina klasskamrater och får ut mycket bra räckvidd. Man ligger i Tesla-klass när det gäller räckvidd. Nu finns det andra bra elbilar också ska jag säga. Men om detta säger Lasse Swärd ingenting. Han verkar knappt veta någonting om elbilar. Istället finns det småaktiga kommentarer, som i bildtexten om att två slarvigt nedslängda laddsladdar tar plats i bagaget. Va? Det är som om att klaga på att det finns ett reservhjul i bagaget. Hade Lasse Swärd orkat lyfta på locket i bagageutrymmet i Kona så hade han hittat fack där laddsladdar får plats.

Den enda nyheten han hittar är att efter 3 års bilägande är skillnaden 74 tkr mellan bensin och batteriversionen till bensinbilens fördel. Jaha, hur relevant är detta? Jämför en elbil med en elbil, det är relevant. Har man dessutom bestämt sig för att vilja inte mer bidra till klimatförändringar och kunna behålla en mobilitet, så tycker nog mina barnbarn att 74 tkr var ett ganska bra pris.

Björn Nylands vänner provar engagerat en Tesla 3.

En som kan elbilar, provkör dem och har byggt upp en härlig kunskap som klår de flesta etablerade motorjournalister med hästlängder, är norrmannen Björn Nyland. Extremt roligt och extremt kunnig. Han finns på Youtube där alla hans tester läggs ut. Han är just imponerad av t ex Konas effektivitet, vilket han beskriver utförligt efter långmilstester och med mycket data.

Titta t ex på detta klipp:

DN – så här görs motorjournalistik 2019. Welcome to the future!

Om du vill läsa Lasse Swärds artikel om samma bil så hittar du den här:

https://www.dn.se/ekonomi/motor/vad-lonar-sig-i-langden-elbil-eller-bensinbil/

PS. Man kommer 40 mil om man kör försiktigt med Hyundai Kona står det i Lasse Swärds försiktiga omdöme i bildtexten. Hur långt kom Björn Nyland? 51 mil. Riktiga mil.


Posted in Uncategorized.